The use of counterpoint in Kurdish orchestral compositions: (Dilshad Muhammad Saeed)
الملخص
Kurdish music has many important transformations, including the liberation of Kurdish singing from the tarab sensuality on the one hand, the modernization of oriental music with Western classical musical instruments on the other hand, and then the enrichment of melodic and vocal writing with advanced musical sciences represented by the use of counterpoint, which led to the development of oriental music composition methods in terms of aesthetics and expression, which sought these methods, which began from the eighties (1980s) of the twentieth century to our current reality in the development of counterpoint techniques in polyphony Texture. Hence, the researchers believe that there are many experiences of Kurdish musicians in employing folkloric and folk heritage songs by treating their melodies in a contemporary musical way, i.e. by introducing polyphony (counterpoint and harmony) and diversifying in the instrumental distribution.
The research aims to show the role and use of counterpoint in Kurdish orchestral compositions. It is an important part of the development and diversification of contemporary Kurdish music, in general and shows how Dilshad Mohamed Said's counterpoint is used in his Kurdish orchestral compositions.
The use of counterpoint in Kurdish orchestral compositions is an endeavor to achieve serious scientific and systematic steps in the field of artistic expression and vocal diversity, which enhances Kurdish musical culture to reach the global level.
التنزيلات
الحقوق الفكرية (c) 2024 مجلة ميسان للدراسات الأكاديمية (العلوم الانسانية والاجتماعية والتطبيقية)
هذا العمل مرخص حسب الرخصة Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
تخضع جميع المقالات المنشورة في مجلتنا لشروط الترخيص
إسناد المشاع الإبداعي(CC BY-NC-ND 4.0)يسمح هذا الترخيص بإعادة إنتاج المحتوى وإعادة توزيعه وإعادة استخدامه كليًا أو جزئيًا لأي غرض مجانًا ، دون أي إذن من المؤلف (المؤلفين) أو الباحث او الطالب.
الأعمال المقدمة إلى مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية للنشر في المجلة تخضع لشروط ترخيص(CC BY-NC-ND 4.0). حيث يمكن مشاركة المحتوى المتاح وتوزيعه وتكراره بشرط عدم وجود ربح تجاري ويجب منح الرصيد المناسب للمصدر الأصلي من خلال المصادر او الاستشهادات. من الضروري ومراجعة أي مواد تستخدم من مصادر أخرى بما في ذلك الأشكال والجداول والصور لإعادة استخدامها بموجب شروط ترخيص المشاع الإبداعي (CC BY-NC-ND 4.0). وبشرط عدم وجود تعديل على المحتوى الأصلي