المرجعيات الاسطورية والسحرية في الخطاب المسرحي
Abstract
الفن نتاج تأملي يحاول الانسان فيه الوصول الى فرضيات لحقيقة الشيء، بمعنى انه يقول شيئاً ما لا تقوله الحياة في الكلمة واللون والشكل، وهي محاولة لمعرفة ذاته بتوظيف المفاهيم الاسطورية في (عملية المحاكاة) (وذلك الكل الفني المتكامل)[1] أي يتجاوز المالوف "ويؤسس تعالق جديداً بصورة تجمع بين (الذات - الفرد) والتجربة الاجتماعية لتحقيق (النحن) تهدف الى توطيد واستقرار كيانه الروحي بوساطة غزيرة صنع الرمز"[2]، فالصورة في المسرح تأتي حصيلة الالفاظ الحكائية او قصة لاحداث كان يقصها الانسان على جماعته معبراً عنها بصورٍ معبرة محكي دائماً قصة مجتمع وهمومه وتطلعاته وطموحه عبر تركيب متداخل بين (المادة – الفكرة – الفعل) لظهور الدراما.
[1] غيورغي، غاتشف، الوعي والفن، ت: نوفل نيوف، مراجعة سعد مصلوح، سلسلة عالم المعرفة، ع (146)، الكويت، 1990، ص11.
[2] صبري مسلم مادي، اثر الموروث الشعبي في الرواية الحديثة، مجلة التراث الشعبي، دار الجاحظ، العدد 7، بغداد، 1979، ص24.
Downloads
The copyright is also the copyright of the magazine only.
All articles published in our magazine are subject to license terms
Creative Commons Attribution(CC BY-NC-ND 4.0) This license permits the content to be reproduced, redistributed and reused in whole or in part for any purpose free of charge, without any permission from the author(s), researcher or student.
Works submitted to Maysan Journal of Academic Studies for publication in the journal (CC BY-NC-ND 4.0) license terms. Where available content can be shared, distributed and replicated provided there is no commercial profit and appropriate credit must be given to the original source through sources or citations. It is mandatory to review any material used from other sources including shapes, tables, and images for re-use under the terms of the Creative Commons License (CC BY-NC-ND 4.0).Provided that there is no modification to the original content